مجله اجتماعی تاریخی اشارات

مجله ای از طلاب حوزه علمیه قم

مجله اجتماعی تاریخی اشارات

مجله ای از طلاب حوزه علمیه قم

کانال اشارات ، مشتمل بر یادداشتهای تاریخی، اجتماعی و فرهنگی گروهی از نویسندگان می باشد ،که به هدف ارتقاء سطح علمی جامعه ایجاد شده است ، مسئولیت تمامی مطالب مندرج در یادداشتها بر عهده ی نویسندگان آن می باشد .

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰


در اوائل سلطنت پنجاه ساله ی ناصرالدین شاه و دوران زعامت چهارساله ی امیرکبیر به عنوان صدر اعظم ایران ، از دل جریان شیخیه ، سید محمدعلی نامی ظهور نمود ، که بعدها با عنوان باب شناخته شد ، باب به معنای دربان امام زمان علیه السلام که سالها در غیبت به سر می برد معنا می گشت ، با گذشت زمان ،سید محمد علی باب به این ادعا اکتفا نکرد و خود را امام زمان و بعدتر پا را فراتر نهاد و دعوی پیامبری  کرد و شریعت اسلام را نسخ نمود ، شالوده ی اندیشه های بابیت در صوفیه ، نقطویه و شیخیه ریخته شده بود و کتاب بیان به عنوان تحفه ی الهی این شریعت شناخته می شد ، دیری نپایید که ظهور وبروز این سید محمدعلی باب بر علما سنگین آمد و حکم به ارتدادش دادند ،در این بین امیرکبیر که زمام امور مملکتی را در دست داشت، حکم اعدام سید محمد علی باب را صادر نمود ، و دیری نپایید که حیات دنیوی این مدعی پیامبری به پایان رسید ، سید محمدعلی باب خوش شانس بود که همراهی دو تن را با خود داشت ، یکی قره العین دختر ملا صالح برغانی که بعدها توسط سربازان ناصر الدین شاه در چاه باغی که هم اینک ساختمان مرکزی بانک ملی در آن احداث شده است ، انداخته شد  و از دنیا رفت  و دیگری عبدالبهاء کهتقدیر بر این بود تا جانشین سید محمد علی باب گردد ، این دو  توانستند در ترویج این دین جدید به او بسیار کمک کنند ، در حقیقت نهالی که سید محمد علی باب کاشت نمود با جدیت عبدالبها ء به بار نشست ، و بهائیت هم اکنون بیشتر شناخته شده است تا بابیت زیرا با ظهور عبدالبهاء وی احکام صادر شده از باب یا اعلی را نسخ کرد و در کتاب اقدس خود که از مهمترین کتاب بهائیت و در حکم رساله ی عملیه ی آنان به شمار می رود، احکام جدیدی را برای پیروان خود وضع نمود ، این روزها در ساعات فراغتم مشغول مطالعه ی کتاب اقدس هستم ، آنچه در ادامه می اید گزارشی از این کتاب است :

کتاب اقدس با 190 فراز مشتمل بر احکام ودستوراتی ست که عبدالبهاء آنان را برای پیروانش وضع نموده است ، بهائییان بر این عقیده اند که این کتاب در حدود سال 1873میلادی بر عبدالبهاء نازل شده است { کتاب اقدس ص23} آنان همچنین اذعان و اقرار دارند  که انچه که از قلم مبارک عبدالبهاء در این کتاب نازل شده تماما براساس شرایع قبل استوار است { همان مدرک ص7} در حقیقت با امدن این کتاب، اوامر منصوصه ی سید محمد علی باب ، نسخ شده است { همان ص 17} ظاهرا چاپ اولیه ی کتاب به سال 1308 هجری در بمبئی یعنی در اواخر عمر عبدالبهاء باز می گردد ، اقدس به قدری برای بهائیییان حائز اهمیت است که درباره آن می نویسند : کتاب مستطاب اقدس یعنی اعظم مخزن حدود و احکام دور بهائئ را می توان ابهی تجلی از هویت جمال قدم و نیز ام الکتاب این دور افخم و منشور اعظم شمرد و شرایع واحکامش لااقل یک هزار سال ثابت و لن یتغیر ماند و نطاق نظم بدیعش جمیع عالم را فرا گیرد ! { مقدمه کتاب اقدس ص 23} عبدالبهاء به دلیل اینکه با زبان عربی آشنایی داشته است ، قلم کتاب به زبان عربی می باشد، اما بر خلاف نویسنده ی مقدمه کتاب که نظم و قلم آن را بدیع دانسته ، با مراجعه به کتاب و مقابله ی آن با  ایات قرآن کریم به خوبی روشن می شود که اولا عبارات مطرح شده در  کتاب از فصاحت وبلاغت قرآن برخوردار نیستند و ثانیا در بسیاری از موارد، آیات قرآن  الگویی برای نویسنده ی آن بوده  تا بتواند با اندکی تغییر به عنوان آیه واحکام جدید آنها را صادر نماید، که به برخی از آنها اشاره می کنیم :

1.      انه یفعل ما یشاء و لا یسئل عما یشآ ء و ما حکم به المحبوب انه لمحبوب و مالک الاختراع { فراز 8}

2.      تلک حدود الله لا تعتدوها باهواء انفسکم اتبعوا ما امرتم به من مطلع البیان  { فراز 30 }

3.      و اذا اردتم الصلوه ولوا وجوهکم شطری الاقدس المقام المقدس { فراز 7}

4.      ان عده الشهور تسعه عشر شهرا فی کتاب الله { فراز 128}

و یا در جاهای دیگر این کتاب، فصاحت وبلاغت مورد مدعای آنان دیده نمی شود :

1.      حرم علیکم نقل المیت ازید من مسافه ساعه من المدینه ادفنوه بالروح والریحان فی مکان قریب { فراز 131}

2.      حرم علیکم المیسر والافیون اجتنبوا یا معشر الخلق { فراز 156}

3.      طوبی لمن تزین بطراز الآداب  والاخلاق انه ممن نصر ربه بالعمل الواضح المبین { فراز 160}

4.      لیس هذا الامر تلعبون به باوهامکم و لیس هذا مقام یدخل فیه کل جبان موهوم { فراز 179 }

اما برخی از احکام بهائییان : نماز میت شش تکبیر دارد ، عدد 19 برای آنان مقدس است ، شعر نماز را باطل نمی کند ، از اول بلوغ نماز وروزه واجب است ، بر هر شی سجده جایز است ، نماز باید فرادی برگزار شود و حکم جماعت مگر در نماز میت برداشته شده است ، ناخن گرفتن و نظافت هر هفته در آیین آنها واجب است ،اگر کسی 100 مثقال طلا داشته باشد ، 19 مثقال آن برای خداست ، اگر کسی در لباسش کثیفی باشد ، دعایش به سمت خدا بالا نمی رود {فراز 77} ،اگر میان زوجین کدورت پیش آمد تا یک سال باید صبر کنند بعد طلاق بگیرند ، هر مرد می تواند دو زن اختیار نماید ، در هر ماه یک بار باید مهمانی داده شود ، غنا جایز است ، مرد وزن زانی باید 19 مثقال به بیت العدل به عنوان جریمه بپردازند و.... اینها تنها گوشه ی از احکام صادر شده از سوی عبدالبهاء ست ، ان شاء الله در آینده ی نزدیک از بهائیتت و کتابهای آنها بیشتر خواهم نوشت.

 

 

 

  • ۹۶/۰۵/۰۹
  • حسین حمزه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی